projektowanie placu zabaw

W co się bawić? – czyli jak zaprojektować swój wymarzony plac zabaw

Obecnie przeżywamy ciężki okres spowodowany epidemią koronawirusa. Poza wieloma utrudnieniami, które są z tym związane, jest także kwestia dzieci, które z powodu zamknięcia szkół i przedszkoli muszą pozostać w domach. Beż możliwości odwiedzin kolegów i koleżanek, bez przebywania na podwórku dzieci zwyczajnie się nudzą, a przez to stają się rozdrażnione i smutne. Na szczęście ilość zabaw, które można wymyślić nie ruszając się z domu jest dość duża. My chcemy zaproponować taką, która zapewni dzieciom (jak również dorosłym) zajęcie na kilka dni, czy nawet tygodni – zabawę w projektanta wymarzonego placu zabaw!

Od czego zacząć?

Na początku wspólnie z dziećmi należy wybrać odpowiednią lokalizację w okolicy miejsca zamieszkania, bądź w ulubionym zakątku kraju, czy nawet świata – można puścić wodze fantazji, to przecież zabawa! Plac zabaw w „zaczarowanym ogrodzie babci”, plac zabaw w centrum ulubionego parku, pod starym drzewem w polu, może na dachu bloku albo na górskiej polanie? Wyobraźnia dzieci nie zna ograniczeń, a dzięki takiej zabawie rodzice i opiekunowie mogą dowiedzieć się więcej o dzieciach – gdzie lubią przebywać, gdzie czują się bezpiecznie i jakie miejsca dobrze im się kojarzą.
W dzisiejszych czasach poza mapami papierowymi możemy skorzystać ze zdjęć satelitarnych, dzięki którym bez wychodzenia z domu możemy dokładnie obejrzeć wszystkie miejsca które dzieci biorą pod uwagę, a później przerysować na kartonie granice opracowywanego terenu.

Motyw przewodni

Gdy już mamy wybrane odpowiednie miejsce przeznaczone na plac zabaw należy zająć się kolejną równie istotną kwestią – czyli wyborem motywu, według którego będziemy wykonywać projekt. Motywem może być ulubiona bajka lub jakiś element z otoczenia placu – stary młyn, zamek, czy opowieść związana z danym miejscem (świetna okazja do „przemycenia” lekcji historii :)). Po wybraniu motywu należy zastanowić się jakie rzeczy, osoby, miejsca kojarzą nam się z wybranym tematem. Jeśli będzie to bajka o superbohaterze z kosmosu wiadomo – układ planetarny, droga mleczna, kosmici, rakiety itp., jeśli zamek, to fosa, stajnie, wieże obronne, armaty, królewskie ogrody itd. Wszystkie elementy, które kojarzą nam się z wybranym motywem wypisujemy na kartonie, tablicy, czy komputerze.

Elementy zabawowe

Po wybraniu motywu i wszystkiego, co nam się z nim kojarzy przystępujemy do projektowania elementów zabawowych. Jednym słowem, musimy zastanowić się jak zbudować smoka, czy rakietę, by jednocześnie stanowiły urządzenia, na których można się bawić. Tu najlepiej zacząć od wypisania wszystkich urządzeń, które pamiętamy z klasycznego placu zabaw – zjeżdżalnie, huśtawki, karuzele, piaskownice itd. Następnie zastanawiamy się co nam najbardziej przypominają – zjeżdżalnia może kojarzyć się z długą szyją żyrafy, czy dinozaura, piaskownica może być jeziorem lub planetą, równoważnia na sprężynach to np. most zwodzony. Na tym etapie należy zabrać się do rysowania – każdy element najlepiej naszkicować, potem pokolorować. Następnie należy omówić funkcje danego urządzenia oraz materiały z jakich ma być wykonane.

Projekt koncepcyjny

Teraz określamy kształt naszego placu zabaw, wrysowujemy ścieżki, pagórki, a pomiędzy nimi wymyślone przez nas urządzenia. Ten etap (jak również i wszystkie inne) można rozłożyć na kilka dni – być może podczas śniadania, czy przed zaśnięciem dzieciom wpadnie do głowy jakiś wspaniały pomysł; proces projektowania to przecież poważne i wymagające zastanowienia zajęcie 🙂

Makieta

Gdy już mamy gotową koncepcję możemy zabrać się za tworzenie makiety, czyli miniaturowego modelu, który zobrazuje nasze pomysły w trójwymiarze. Do wykonania makiety możemy posłużyć się wszystkim, co znajdziemy w domu – tektura, papier, patyczki po lodach, makaron, kasza, patyczki do uszu, nakrętki od butelek, trochę kleju i dobra zabawa gwarantowana! Podstawę makiety, czyli sztywną tekturę lub deseczkę najlepiej umieścić na stabilnym podłożu – podłodze lub stole, w miejscu, w którym będzie mogła stać przez jakiś czas bez konieczności przenoszenia – tak by nie uszkodzić jej elementów. Po wykonaniu makiety należy wykonać dokumentację fotograficzną, czyli zdjęcie z góry, od północy, południa, wschodu i zachodu oraz zdjęcia detali z bliska. Etap fotografowania to również bardzo absorbujące zajęcie, które możemy rozłożyć na jakiś czas – np. kilka zdjęć wieczorem, kilka w porannym i popołudniowym świetle.

Opisane wyżej etapy tworzenia projektu można wzbogacić o własne pomysły – im będzie ich więcej, tym doskonalszy będzie nasz projekt. Gotowa koncepcja wcale nie musi stanowić jedynie efektu zabawy, który za jakiś czas schowamy do szuflady. Tego typu projekty niejednokrotnie stanowią podstawę do tworzenia realnych placów zabaw, np. w ramach popularnych budżetów obywatelskich.

My również zachęcamy do fotografowania i przesyłania zdjęć Waszych wymarzonych placów zabaw na adres comes@comes.pl – każdą nadesłaną pracę nagrodzimy upominkiem z logo COMES. Zapraszamy do zabawy!